Sök:

Sökresultat:

973 Uppsatser om Path generation - Sida 1 av 65

Bangenerering för industrirobot med 6 frihetsgrader

This thesis studies Path generation for industrial robots of six degrees of freedom. A path is defined by connection of simple geometrical objects like arcs and straight lines. About each point at which the objects connect, a region, henceforth called a zone, is defined in which deviation from the defined path is permitted. The zone allows the robot to follow the path at a constant speed, but the acceleration needed may vary. Some means of calculating the zone path as to make the acceleration continuous will be presented.

Honeycomb & path generation : En struktur för en ständigt växande karta ochgenerell generation av slumpmässiga vägar

Ett spels karta är begränsande i det att när man valt en viss storlek kan man inte gå utanför den ramen utan att göra relativt resurskrävande operationer. Denna undersökning genomfördes för att se om en trädstruktur kan användas som lösning att hantera en honeycomb-struktur på ett lämpligt sätt för att ständigt kunna utöka ett spels karta. Resultatet visar att det är möjligt att använda trädstrukturen relativt bra till växande kartor men att det inte är att rekommendera till spel, eftersom strukturen i sig är en omväg. I samband med denna karta skapades en slumpmässig path-generator som skulle kunna användas till att generellt skapa slumpmässiga kartor i spel. För att se vad försvårigheter man stöter på när man utvecklar en slumpad map-generator, vilket visade sig vara svårt i och med att man hittade många specialfall..

Path tracking för spelagenter i konstant hastighet

Denna rapport har jämfört olika path tracking-algoritmer för att se vilken som presterar bäst för spelagenter som färdas i konstant hastighet. Tre vanliga path tracking algoritmer som ofta används inom robotik har valts ut för undersökningen, Follow The Carrot, Pure Pursuit och Vector Pursuit. Algoritmerna har implementerats i C# och simuleringarna har genomförts i Unity 4.0. Path tracking-algoritmerna har testats på ett antal olika vägar för att se hur de lyckas följa vägen. Av simuleringarna så visar det sig att Pure Pursuit och Vector Pursuit presterade likvärdigt för spelagenter i konstant hastighet samt att de presterade bättre än Follow The Carrot..

Generation Z : Den sökande generationen / Generation@ / Netgeneration

Andledningen till att vi valt att undersöka Generation Z är för att vi som blivande studie- och yrkesvägledare kommer arbeta med dessa ungdomar. Generation Z är fortfarande unga men det hindrar dem inte från att vara uppkopplade på olika sociala medier. Aldrig tidigare har en generation haft så enkelt att hitta vad de söker efter. Den här generationen ligger i vårt intresse eftersom vi som framtida studie- och yrkesvägledare ska mer försöka knyta ihop säcken med all information som ges..

Rumsbaserad bangenerering : En jämförelse av procedurella tekniker

Procedural Content Generation innebär att spelinnehåll genereras automatiskt för att dels minska arbetsbelastningen hos designers men också för att öka variationen i spel. Ett användningsområde för detta är rumsbaserad bangenerering där banor byggs upp av fördefinierade rum. Målet med det här arbetet var att implementera och jämföra tre olika algoritmer som kan åstadkomma detta; Binary Space Partitioning, Shortest path och en evolutionär algoritm. De kriterier som algoritmerna utvärderades på var tidseffektivitet, variation och möjligheten att nå alla rum. Resultatet visade att Binary Space Partitioning och Shortest path var de två algoritmer som var bäst lämpade att användas i ett spel där genereringen ska ske under körtiden.

Generation Y i Managementkonsultbranschen: Strategier för att attrahera och behålla 80-talisterna

Management consulting firms are dependent on attracting and recruiting new talents since the human capital has a vital role in these types of organizations. In the following years a new generation, Generation Y, will to a large extent enter the labour market. According to several studies this generation has different characteristics than older generations.This thesis examines management consulting firms? views of Generation Y and which strategies they use to attract and retain the generation. The fact that the subjects are unexplored led the authors to conduct a qualitative study of seven management consulting firms through in-depth interviews.

GENERATION Y : Attrahera, behålla och leda i byggbranschen

Within the next ten years, the largest generationchange ever will take place in the Swedish constructionsector. The purpose of my study is to examine themajor differences between "Generation Y" and previousgenerations. This is done in order to find out how theNCC will attract the employees of the next generation,manage them at work and finally be able to keep theemployees that has been trained internally over alonger period of time.Previous research has been based on theories ofGeneration Y in general. It investigates the distinctivecharacteristics and qualities of the generation, andalso how their upbringing may have shaped them intowhat they are. Three respondent groups wereinterviewed: Engineer students of "Generation Y",officials at NCC belonging to "Generation Y" andmanagers at NCC.The results of the study show that "Generation Y"differs from previousgenerations, and how they differ.

Lojalitet till arbetsplatsen : Skillnader mellan generation Y och generation babyboomer

Syftet med studien var att undersöka om lojaliteten till arbetsplatsen skilde sig åt mellan generation Y och generation babyboomer. Utgångspunkten för lojalitet var Meyer och Herscovitchs (2001) teori där lojalitet delas in i tre lojalitetsdimensionerna affektiv, pågående och normativ lojalitet. Med bakgrund i teorin skapades hypoteserna att (1) det finns en skillnad i lojalitet till arbetsgivaren mellan generation Y och generation babyboomer, att (2) det finns en skillnad i affektiv lojalitet mellan generation Y och generation babyboomer, att (3) det finns en skillnad i pågående lojalitet mellan generation Y och generation babyboomer och att (4) det finns en skillnad i normativ lojalitet mellan generation Y och generation babyboomer. Data i form av enkäter samlades in av 61 arbetstagare (genration Y, N=30, generation babyboomer, N=31) och tre intervjuer genomfördes. För att jämför grupperna användes ANOVA.

Lever 80-talister som de lär - en studie av 80-talistchefer på Swedbank

Few generations have gotten as much media attention as Generation Y. Growing up in the digital age Generation Y has become very different from previous generations. An interesting topic is if this is reflected in the way Generation Y act as leaders. The purpose of this study is to describe what kind of leadership Generation Y prefers, to explore how individuals belonging to Generation Y act as leaders and finally to investigate if there is a discrepancy between these two perspectives and if so try to understand it. By reviewing existing research and conducting depth interviews with employees and managers at a Swedish bank we recognize preferences in a number of categories, which Generation Y require from leaders.

Generation Y : De nya konsumenterna

De kallas generation K för kartlagd, generation O för ordning, generation Why för varför, generation C för content (innehåll). De kallas homo zappiens för hur de zappar sig igenom livet.Generation Y är dagens unga vuxna som är uppvuxna i ett högteknologiskt samhälle. Deras sätt att konsumera och leva skiljer sig från tidigare generationer. Den allmänna bilden av generation Y är en lat, slösaktig generation, som är bortskämda av sina föräldrar och ställer höga krav som konsumenter. Detta examensarbete behandlar begreppet generation Y och fokuserar på att kartlägga vem de är och deras förhållande till konsumtion och märken.

Generation X och Generation Y - en komparativ studie

Syfte: Syftet med denna uppsatts är att öka förståelsen för vilken påverkan samt uppfattning som föreligger vid användningen av celebriteter i olika marknadsföringsåtgärder beträffande Generation X respektive Y ur ett svenskt perspektiv. Metod:Detta är en empirisk studie med hermeneutisk förgrund som genomförts med intentionen att undersöka hur marknadsföring innehållande celebriteter uppfattas och i förlängningen påverkar de båda generationerna. Då vi har för avsikt att få en mer djupgående förståelse beträffande problemet har vi valt att genomföra fokusgruppsintervjuer. Slutsats: Vi har kommit fram till att det finns en del intressanta skillnader, men även likheter, mellan generationerna. Denna komparativa studie har bidragit till en fördjupad vetskap om både hur diversifierade uppfattningarna är samt hur olik påverkan kan vara från generation till generation..

Industrivatten : ett gestaltningsförslag över det Östra årummet i Gävle

A proposal of a new path from the inner town of Gävle to a small cultural area in the seaside. The thesis contains historical background, analysis over town and the area, and a proposal of a new shape for the postindustrial area near the stream called Gavleån. .

Upplevelsebaserade fritidsaktiviteter för generation Z : En konceptutveckling för ungas delaktighet i Allhuset, Piteå

Syftet med studien är att undersöka ungdomar tillhörande generation Zs behov och önskemål av fritidsaktiviteter i Piteå för att sedan utveckla ett koncept för hur utformandet av aktiviteterna kan gå till. Detta på grund av ett uttryckt behov hos Piteå kommun av fritidsaktiviteter för ungdomar i en del av Allhuset. För att skapa aktiviteter som attraherar generation Z är det viktigt att förstå generation Zs karakteristiska drag samt ha en förståelse för dagens upplevelsesamhälle. Vi har använt oss av aktionsforskning och dess lärandeprocess för att ringa in problemet och samtal har förts med tre fokusgrupper med deltagare tillhörande generation Z. Ett koncept för hur utformandet av aktiviteterna kan gå till har skapats..

Innehållsmarknadsföring på sociala medier : En studie om Generation Y:s mottaglighet i sociala mediekanaler

By reading earlier research on Generation Y, content marketing and on social media during the working process the problem has gradually changed, in accordance with an abductive research approach. The study focus has developed from examine marketing methods on marketing towards Generation Y to include on what social media platform Generation Y is most susceptible for content marketing.The purpose of this study is to help companies whose target market is Generation Y to aim their content marketing through the right distribution channels, to save time and money. To meet this objective and to answer the main question of this study, empirical data was collected through a web based, quantitative survey which was completed by a total of 301 respondents, all of them belonging to Generation Y. The collected quantitative data was contrasted with existing theory and was analysed.The study concluded that Facebook is the social media channel where Generation Y feel most susceptible for content marketing, followed by YouTube. .

Generation Y - Vad händer när individualisterna tar över

Background: At this present moment, one of the largest changes in the Swedish employment market is occurring, as the people born in the 1940's are retiring. The Generation Y, people born in the 1980's, will enter. Will this have an affect on motivation and leadership, and in that case, in what way Aim: The purpose of this essay is to investigate whether or not Generation Y (born in the 1980's) has an effect on the perceptions on how to lead and motivate employees. Based on research and our empirical results from qualitative interviews at one of Sweden's largest banks, our research questions are:1. Are executives' and employees' perceptions regarding Generation Y in line with previous research 2.

1 Nästa sida ->